Zoeken in deze blog

zondag 18 juni 2017

Nooit te oud om te leren...

Ik vertelde het hier ooit al eens, ik werk in het volwassenenonderwijs. Nu de lessen gedaan zijn was het tijd om te proclameren. Op het ISBO hoort daar ook een barbecue bij per vestiging. Tijdens die barbecue voorzien we een infomoment voor nieuwe cursisten in 2017-2018. En daar hebt ge er van alle leeftijden en alle achtergronden tussen zitten...

Tijdens één van die infomomenten kwam ik een groep oudere dames tegen. Eigenlijk kwamen ze gewoon eens een klapke doen met mij, maar ze hadden ergens ook wel graag info gehad over 'ne cursus computeren'. Ze hoorden van mensen uit hun buurt dat leerkrachten X en Y super goed waren (de anderen ook natuurlijk, maar dit ging puur over mond aan mond reclame) en ze kwamen eens horen of die volgend jaar beschikbaar waren om de oudere dames te begeleiden in de omgang met computer.

Na een babbeltje over hun kennis bleek dat ze echt bij de basis moesten beginnen. Gelukkig kan dat op het ISBO en zijn ze zeker en vast niet de enigen die geen basiskennis hebben. Onze leerkrachten weten dat en richten cursussen in die vanaf het begin beginnen. Wij, kids uit de jaren '90, zagen de computer in ons leven komen, moesten regelmatig werkjes maken voor school, foefelden uren met powerpoints voor onze spreekbeurten en kregen de eerste lesjes informatica. Voor ons hebben de basisregels van computer geen geheimen.

Op school bieden we zowel cursussen voor Mac als PC aan. Mijn vraag aan de dames was dus met wat zij werkten. 'Goh madammeke, awel, zo een dat ge kunt dicht doen en mee pakken hé', krijg ik als antwoord van één van hen. Wat moest ik daaruit opmaken? Gelukkig ben ik zelf MacBookfan en dacht ik: eens polsen naar de kleur. 'Is 't ne witten of ne grijzen?', vroeg ik toen de madammekes benieuwd een antwoord aan het afwachten waren. 'Ah neen, dat van mij is ne zwarten'. 'En er staat geen appel op de voorkant?', vroeg ik nog maar eens voor de zekerheid. Daar hadden ze nog nooit op gelet. Maar dat zal wel niet zeker, dat zouden ze wel al gezien hebben.

En zo geschiedde: 4 oudere dames starten in september 2017 aan een beginnerscursus 'computeren'. Ik ben benieuwd wanneer ze me hun eerste 'dit heb ik helemaal zelf gemaakt' werkjes komen tonen. Zo zie je maar, je bent nooit te oud om te leren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vorige posts

En toen Tinderde ik ook...

Tinder, het platform om aan een snelle one night stand te geraken. Maar vind je er ook echt de Mr. Pefect? Ik test het alvast voor je uit...