Zoeken in deze blog

woensdag 14 juni 2017

Ontspullen van uw kleerkast

Ik leerde het van vaderlief, uw kleerkast ontspullen. Af en toe zei hij tegen Neel en mij: "hop kruip uw kleerkast in en haal er alles wat ge het voorbije jaar niet aan had eens uit". Elk jaar opnieuw hadden we een stapel kleren die hij dan naar de kringwinkel bracht (behalve als we het heel lief aan hem gevraagd hadden om een bepaald stuk toch te houden)... Ik deed dat vorige week nog eens, maar zette mijn kleedjes op 2de hands en op vintage facebookpagina's (ik draag veel kledij met vintagelook vandaar). En ik kan u aanraden het werkt!


Intussen verkocht ik drie verschillende stuks. 2 van mijn ooit lievelings t-shirts gingen de post op naar Sint-Amands en vanmorgen kwam een enthousiast meisje een kleedje passen. Ja lieve zus, het kleedje dat je 'm'n gordijn' noemde is de deur uit 😄. Ik geef je graag enkele tips mee om vlot te verkopen:




  1. Zorg dat ge goeie foto's hebt van de kledij
    Maar al te vaak zie ik op 2de hands een hoop foto's die van het internet geplukt zijn, da's jammer want zo zie je als potentiële koper niet wat de staat van het stuk is. Kleedjes en broeken kan je makkelijk op een kapstok aan een deur hangen, T-shirts op een tafel of op de vloer. Ik kies graag voor een neutrale achtergrond. Mijn eettafel is zwart en daar komen niet al mijn stukken goed op uit. Ik kies dus liefst voor mijn slaapkamervloer.
  2. Zorg dat de maten duidelijk aangegeven zijn
    Niets is frustrerender dan je vast te pinnen op een bepaald stuk dat je online ziet passeren en nergens de maat te vinden. Zet er niet alleen S-M-L, maar ook de draagmaat bij. Zo kan je bijvoorbeeld zeggen M, maar ik draag het als L.
    Gebruik tips! Zo las ik onlangs nog van een mede-verkoopster: dit kleedje is uiterst geschikt voor mensen met een kleine cupmaat.
  3. Bepaal je prijs vooraf
    Ooit zette ik zelf dingen op 2de hands en had ik totaal geen prijs in gedachte. Nu zoek ik vaak de nieuwprijs van het stuk op en trek ik een bedrag af (nooit gedragen is -10€, zeer goeie staat is -15€ en indien duidelijk gebruikt vraag ik nog maximum 5€).
    Vergeet zeker niet te vermelden dat verzendkosten voor de koper zijn. Een pakje verzenden via BPost kan makkelijk. Je kan online het ticket kopen en afdrukken op je eigen printer. Je plakt het daarna gewoon op de doos en gaat het in een pakketbrievenbus van de post proppen (pas op, die gleuf is niet eindeloos hoog).
    Geef een kleine korting bij de koop van meerdere stuks. Zo kijken mensen je hele 2de hands winkeltje rond en maak je meer kans om meerdere dingen te verkopen aan één persoon.
  4. Verkoop op facebook of op 2de hands
    Plaats je berichtje 1 keer in een groep en zoek gelijkaardige groepen waarvan je lid bent. Je kan gewoon op het knopje 'bericht in meerdere groepen plaatsen' duwen en dan hoef je niets anders te doen dan alles te selecteren. Hou wel alles goed in de gaten. Bij reservatie of verkochte stuks moet je wel in elke groep apart je bericht gaan aanpassen. Als iemand je een messenger berichtje stuurt staat bovenaan die chat een linkje naar de groep waar hij/zij het stuk gezien heeft.
    Op 2de hands kan je vanaf 10 stuks op je account je eigen winkeltje openen. Dat is handig want je kan dan een eigen naam geven. Die eigen naam is dan een onderdeeltje van de link wat het makkelijk maakt om de link naar je eigen winkel te onthouden. Dit is bijvoorbeeld mijn linkje: https://www.2dehands.be/winkel/retrolinde/ (moeilijker dan 'retrolinde' moet je het dus zeker niet maken!)
  5. Sla bij een reservatie nooit een mogelijke verkoop af
    Is je stuk al gereserveerd door iemand anders en is er toch nog iemand die interesse toont? Sla de interesse niet meteen af. Ik had al meerdere keren dat iemand toch af zag van verkoop en dan sta je daar, wetende dat je een kandidaat als reserve had. Ik stel voor de eerste kandidaat koper altijd een deadline op. Die deadline deel ik dan mee aan de andere geïnteresseerde(n).
    Als je verkoop toch door gaat is het wel eens zo vriendelijk om ook de anderen iets te laten weten. Zij hebben interesse in jou type kledij dus zijn sowieso potentiële klanten voor elk volgend stuk dat over je virtuele toonbank gaat...
  6. De betaling
    Ik vraag persoonlijk altijd een bewijs van betaling alvorens te verzenden. Een printscreen van de betaling is voor mij meer dan genoeg en eigenlijk ligt bijna niemand daar wakker van. Is de koper een beetje ongerust? Trek een foto van uw bankkaart, identiteitskaart of dergelijke en stuur die door. Meestal zijn ze dan zeker en vast overtuigd van je goedheid.
  7. 'Dienst na verkoop'
    Ik probeer altijd een berichtje bij mijn pakjes te stoppen. Iets als 'veel plezier er mee' of 'dank je' doet al veel. Ik zoek regelmatig toffe foto's in tijdschriftjes of leuke quotes van onze bucketlistkalender en maak er dan zelf een kaartje mee. Zo kost het je niets en tover je toch nog een glimlach op de 'klant' zijn/haar gezicht.
    Verkoop je via 2de hands? Vraag hem/haar om je te beoordelen. De volgende klanten zien dan een hopelijk goede beoordeling, wat voor vertrouwen zorgt.

Heb jij nog meer verkooptips? Geef ze zeker mee in de reacties hieronder! En wie weet, tot een koopje!?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vorige posts

En toen Tinderde ik ook...

Tinder, het platform om aan een snelle one night stand te geraken. Maar vind je er ook echt de Mr. Pefect? Ik test het alvast voor je uit...