Zoeken in deze blog

vrijdag 30 juni 2017

Recept: quiche met prei, peer, geitenkaas en pijnboompitjes

Ik ben nogal fan van een frigo waar allerhande lekkers in zit. Ik probeer wel voor de dagen dat ik lang moet werken een goed menu op te stellen, maar voor die andere dagen zie ik wel... Op zo'n vrije dagen trek ik graag mijn koelkast open en laat mijn creativiteit er op los. Af en toe zorgt dat voor heel gekke combinaties, andere keren voor verrassingen op het bord. 
Gisteren werd het een quiche met prei, peer, geitenkaas en pijnboompitten. Zowel warm als koud heel lekker!


Benodigdheden

  • 1 rol bladerdeeg
  • 1 prei
  • 1/2 peer
  • Een rolletje geitenkaas
  • 200 ml room (light of gewoon, aan jou de keuze)
  • 4 à 6 eieren
  • Peper, zout, nootmuskaat
  • Handjevol pijnboompitten

Bereidingswijze

  1. Verwarm de oven voor op 200°C.
  2. Snij de prei in kleine stukken. De halve peer mag je in dunne plakken snijden, net zoals de geitenkaas.
  3. Maak een mengsel van eieren en room en kruid af met peper, zout en nootmuskaat. Doe de gesneden prei bij het eiermengsel.
  4. Leg de bladerdeeg in een ronde vorm en prik er verschillende gaatjes in met een vork. Verdeel het prei-ei mengsel over de bladerdeeg.
  5. Leg op het mengsel de schijfjes peer en geitenkaas.
  6. Bestrooi met pijnboompitten.
  7. Zet 20 à 30 minuten in de oven (je mag hem lager zetten, ik bak meestal op 180 à 190°C).
  8. Als het eiermengsel volledig gestold is en de randjes bladerdeeg goudbruin gebakken zijn is je quiche klaar.

Tips

  • Voor de zoetebekken kan je wat lopende honing over de quiche doen.
  • Ik schil mijn peren niet, door het bakken merk je hier achteraf niets meer van.
  • Rollen kant en klaar bladerdeeg kan je perfect invriezen. Je moet dan wel op voorhand weten dat je ze nodig zal hebben en ze laten ontdooien.
  • Zorg dat je prei niet te nat is anders zal het mengsel van de room en eieren moeilijker stollen. Ik was mijn prei ruim op voorhand goed en laat het dan uitlekken op een keukenhanddoek.
  • Huisgenoot Michiel en ik zijn het er over eens dat quiches lekkerder zijn de volgende dag. Ik durf ze dus vaak de vorige dag te maken om mee te nemen naar het werk. Een aanrader!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vorige posts

En toen Tinderde ik ook...

Tinder, het platform om aan een snelle one night stand te geraken. Maar vind je er ook echt de Mr. Pefect? Ik test het alvast voor je uit...