Zoeken in deze blog

zondag 18 februari 2018

Zalige aubergineschotel

Een aantal jaren geleden ging ik met Landwijzer een week naar Dottenfelderhof in Duitsland. In onze klasgroep zat een kok met zalige ideetjes. Door hem leerde ik een zalige aubergineschotel maken... Het komt regelmatig voor dat ik hem nog eens maak, niet alleen omdat deze heerlijk is, maar ook omdat ik graag nog eens nostalgisch terug denk aan die tijd op een zalige biodynamische boerderij in hartje Duitsland.

Benodigdheden

  • 2 aubergines
  • pakje tomatenpassata (ik gebruik meestal zo'n brikje)
  • Zakje Parmezaanse kaas
  • Olijfolie
  • Zout
  • Peper
  • Tijm
  • Rozemarijn

Bereidingswijze


  1. Doe de passata in een kookpot en kruid met tijm, rozemarijn en eventueel andere Italiaanse kruiden. Laat dit eventjes doorkoken.
  2. Snij de aubergine in dunne plakjes (zo dun als je kan). Leg ze open op je werkblad en strijk in met olijfolie, peper en zout.
  3. Zet de oven op de grillstand. Verdeel de aubergine op een ovenrooster en laat onder de grill staan tot ze beginnen bruin te worden.
  4. Neem intussen een ovenschotel en doe hier een dun laagje passata in. Verdeel dit goed over de bodem (in principe moet je de bodem nog door de passata kunnen zien).
  5. Leg hierop een laagje aubergines.
  6. Vanaf nu begin je op te bouwen zoals een lasagne: passata, een beetje Parmezaanse kaas en een laag aubergines. Ik leg mijn aubergines afwisselend in een andere richting om stevigheid in mijn schotel te behouden. Eindig met een laagje passata en Parmezaanse kaas.
  7. Zet de schotel een kwartiertje op 180 à 190°C in de heteluchtoven.

Tips

  • Je kan in plaats van Parmezaanse kaas ook gemalen kaas gebruiken. Ik laat in dit geval de schotel op het einde even onder de grill staan voor een korstje.
  • Dit gerecht kan je zowel warm als koud eten.
  • Zin in een vegan versie? Google eens naar het recept voor vegan parmezaan: super simpel en minstens even lekker (op basis van cashewnoot en edelgistvlokken).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vorige posts

En toen Tinderde ik ook...

Tinder, het platform om aan een snelle one night stand te geraken. Maar vind je er ook echt de Mr. Pefect? Ik test het alvast voor je uit...